Pages

5 Aralık 2013 Perşembe

Pazarlamada Halo Etkisi: Apple Örneği



Pazarlama ve psikoloji birbirleriyle oldukça yakından ilişkilidir. Pazarlama üzerine birçok kitabı olan Al Ries psikoloji eğer insan davranışlarının sistematik bir çalışması ise pazarlama, Pazar yerlerindeki insan davranışlarının sistematik bir çalışmasıdır diyerek bu gerçeği ifade etmiştir.  

Psikologlar sık sık halo etkisinden bahsetmektedirler. İyi görünümlü kişilerin diğerleri tarafından daha zeki, daha başarılı ve daha popüler olarak algılanmaları bu etkinin bir örneği olarak verilebilir. Halo etkisi aynı zamanda pazarlamada da geçerlidir. Apple Computer örneği bu konuda oldukça dikkat çekicidir:


Apple tek ürün dizisine (iPod) odaklanarak yaygın bir kampanya yürüttüğü zaman pazarlamada halo etkisini kullanarak harika bir başarı elde etmiş oldu. Apple diğer ürünleri için çok az pazarlama çalışmaları yürütürken, iPod ürününü tanıtan ve öven reklamlar televizyonlar, gazeteler, dergiler ve bilboardlar aracılığıyla yoğun bir şekilde halka gösterilmekteydi.  Apple pazarlama bütçesinin büyük bir kısmını iPod ürününün tanıtımına harcadı ve bu sayede iPod ürününün başarısı halo etkisi yaratarak diğer Apple ürünlerinin de başarılı olmalarını sağladı. Apple’nin bu stratejisini uyguladığı dönemde (2005) satışları % 68 karı % 384 arttı. Ipod ise (iTunes) dahil  o dönemde (2005) toplam satışlar içinde % 39’luk bir pay almaktaydı.

Bu örnekten de anlaşılacağı üzere pazarlama çalışmaları firmanın sahip olduğu en iyi üründe yoğunlaştırıldığı zaman o üründen elde edilen müşteri memnuniyeti bir halo etkisi oluşturacak ve diğer ürünlerinden pazarlanmasını kolaylaştıracaktır. (Ries, Al. "Understanding Marketing Psychology and the Halo Effect." Health Care Strategic Management 24.6 (Jun 2006): 9. Web. 6 Dec. 2013.)