Pages

13 Haziran 2015 Cumartesi

Pazarlama Bilgisi Nedir?

Pazarlama bilgisi pazarlama disiplinin esasıdır. Ancak pazarlama bilgisinin ne olduğuna dair açık bir kabul henüz yoktur. Örneğin Rositter’e göre pazarlama bilgisi tahmin, plan, analiz  yapma; yaratma, karar verme, motive etme, iletişim kurma ve uygulama gibi pazarlama becerileriyle aynı şey değildir. Pazarlama bilgisi uygulayıcının onu kullanabilme yeteneğinden bağımsız olmalıdır. Böylece pazarlama bilgisi dökümanlanabilir ve diğer kişilere aktarılabilir. Rositter pazarlama bilgisi ile pazarlama becerileri arasında gözle görülür bir ayrıma gitmiştir ve aynı zamanda pazarlama bilgisini akademik pazarlama bilgisi olarak sınırlandırmıştır. Pazarlama bilgisini gerçek bilgi olarak görmüş ve pazarlama bilgisinin kuralcı bir role sahip olması gerektiğini belirtip, kullanıcılarına belirli bir durumda en iyi hareket yolunu bulmaları konusunda yardımcı olmalıdır demiştir.

Wierenga ise Rositter’e karşı çıkarak pazarlama bilgisinin akademik pazarlama bilgisi ile sınırlandırılmasının  hem gereksiz hem de üretken olmadığını belirtmiştir. Wierenga’ya göre pratikte pazarlama karar vericilerinin elinde sistematik akademik araştırmalardan kaynaklanan yazılı bilgi topluluğuna göre  daha zengin bir pazarlama bilgisi hazinesi vardır. Pazarlama bilgisini ise pazarlama kararları vermek için pazarlama yöneticilerinin kullandığı ya da kullanabileceği pazarlama fenomeni hakkındaki kavramlar, fikirler ve kanaatler olarak tanımlayarak, akademik pazarlama bilgisi ve uygulayıcılar tarafında kullanılan pazarlama bilgisi olarak ikiye ayırmıştır.

Rositter pazarlama bilgisini pazarlama kavramları, yapısal  çerçeveler, stratejik prensipler ve araştırma prensipleri olmak üzere dört formda incelemiştir:

Pazarlama Kavramları:  Pazarlama bilgisinin yapı taşlarıdır ve diğer üç formu anlamak için gereklidirler.  Herhangi bilim ya da disiplin bir takım kavramlara sahiptir. Bu kavramlar o disiplinin kullanıcıları tarafından bilinmesi gerekir. Ancak kavram konusunda kolayca anlaşılsa da bu kavramın tam ve yeterli bir tanımı konusunda bir uzlaşıyı varmak pek kolay değildir. Bir kavram bir konuyu isimlendirir ve  gerekli niteliklerini listeleyerek ne olduğunu açıklar. Pazarlamanın kavramları pazarlamanın kendisi olabilir, pazar olabilir ve pazar bölümlendirme olabilir. Örneğin pazar bölümlendirme kavramı  toplam pazarın  farklı ihtiyaçları ve tercihleri olan alt gruplara bölünmesi, bu farklı ihtiyaç ve isteklere göre tasarlanmış ürünlerin geliştirilmesini ve bölümlendirme yapmadan ki pazarlama faaliyetlerine göre daha karlı satışların gerçekleştirilmesini ifade eder. Ancak bu tanım kimilerince yetersiz bulunabilir. Bu yüzden pazarlama akademisyenleri ve uzmanlarıyla bu temel pazarlama kavramlarının tanımı konusunda beraber çalışılmalı ve genel tatmini sağlayacak şekilde tanımlar geliştirilmelidir. Pazarlamanın temel kavramları olarak işletme stratejisi kavramları, ürün ve hizmet kavramları, fiyatlama kavramları, dağıtım kavramları, işgücü yönetim kavramları, reklam kavramları, promosyon kavramları, alıcı davranışları kavramları, pazar araştırmaları kavramları örnek verilebilir.

Yapısal Çerçeveler:  Günlük terminolojide nedeni olmayan modeller ve yararlı kontrol listeleridir. Pazarlamadaki bir yapısal çerçeveler kavramların listesini sıralı şekilde tanımlayıcıdır ve organize olmaya yardımcı olarak bir pazarlama problemini çözmeye başlar. Yapısal çatıların amaçları bir kavram ya da bir problemle ilgili olarak pazarlamacı düşüncesine yardımcı olmaktır.  Yapısal  çerçeveler  teorilere göre yöneticiler için daha kullanışlıdır, çünkü teorilerden önce gelen kavramlar arasındaki nedensel ilişkileri nitelendirmezler.  Pazarlamada iyi bilinen yapısal  çerçeveler  pazarlama karmasının 4P’si ve buna eklentili hizmet karmasının 3P’sidir.  Daha kısa, daha temel yapısal çatılar pazarlama yöneticileri tarafından daha kolay hatırlatacak şekilde tasarlanmalıdır. 4P listesi bu konuda iyi bir örnektir. Örneğin reklam gibi spesifik bir pazarlama problemi ile karşılaştığında bir yönetici için 4P listesini hatırlamak çok yararlıdır. Problemin reklam mı olduğu yoksa ürün, fiyat ve dağıtımın yeniden ele alınması mı gerektiği, bu faktörler ile reklam arasında bir ilişkinin kurulup kurulamayacağı konusunda karar vermede yardımcı olacaktır.

Stratejik Prensipler:  Yönetimsel eylemler için tavsiye olunmuş en iyi yönergelerdir. Bu yönergeler koşullu ve kurallıdır. Eğer Pazar durumu X ise  Y’yi uygula gibi. Bu kuralcı “eğer,uygula” ifadeleri deneysel genellemeler olarak bilinen (“eğer, o zaman” formu: Eğer Pazar durumu X ise o zaman Y meydana gelecek.. gibi. ) betimleyici ifadelerden kesin bir şekilde ayrılmalıdır. Deneysel genellemeler stratejik prensipler değillerdir. Stratejik prensipler dinamik ve nedensel çatı biçimidir. Stratejik prensipler bir kavram ve diğeri arasındaki nedensel ilişkiyi ifade etmektedir ve sık sık çok yönlü kavramlar le bir tek bağımlı kavram arasındaki nedensel ilişkiye ifade eder. Aynı zamanda biçimlendirilmiş pazarlama modelleri, sebep haritaları, gerekçe haritaları, argüman haritaları olarak adlandırılmaktadırlar. Geçerli bir takım stratejik prensiplere ulaşmak çok kolay bir iş değildir. Armstrong ve Schultz (1993) pazarlamadaki 9 büyük kitabı incelemiş ve işe yarar prensipleri sağlayabilecek niteliğe sahip sadece 20 ifade bulabilmişlerdir. 

Araştırma Prensipleri:  Koşulsal ve kuralcı olmacı açısından stratejik prensiplerin benzer bir şekildir. Burada verilen talimat belirli bir stratejik hareket yapmaktan ziyade belirli bir pazarlama  araştırma tekniği  kullanmaktır. Araştırma prensipleri temel bir forma sahiptir: X durumunda Y tekniğini kullan. Daha kesin olarak ifade etmek gerekirse eğer Pazar bilginizin durumu X ise cevabı bulmak için Y tekniğini kullanın. Nitel görüşmeler, müşteri  anketleri, reklam ön testleri gibi önemli Pazar araştırmaları teknikleri pazarlama kavramları olarak pazarlama bilginsin ilk şekline dahil edilebilirler. Araştırma tekniklerinin her birinde bulunan temel aşamalar pazarlama bilgisinin ikinci şekli olan yapısal çatılar için faydalı olabilir. Pazarlama yöneticisinden beklenen bu tür araştırma tekniklerini gerçekleştirebilmek için gerekli yeteneğe sahip olması değildir, zaten bu pazar araştırması uzmanlarının işidir, ondan beklenen her bir tekniğin nasıl işlev  gördüğünü yeterince anlamasıdır. Bu, tekniklerin ne zaman ve neden uygulanacağını bilmesi ve strateji oluşturabilmek için yorum yapabilme beceri geliştirebilme için gereklidir. Araştırma Prensipleri araştırma sorunları için en iyi araştırma tekniğinin “Eğer,kullan” ifadeleridir. Örneğin eğer şirket müşterileri ile etkileşimi kaybediyorsa ya da pazarın değiştiğinden şüpheleniyorsa  fenemonolojik nitelikli araştırmayı devreye sokmalıdır.

Wierenga ise pazarlama bilgisini akademik pazarlama bilgisi ve uygulayıcılar tarafında kullanılan pazarlama bilgisi olarak ikiye ayırmıştır:

Akademik Pazarlama Bilgisi: Pazarlama kuralları, prensipleri, deneysel genellemeler ve pazarlama biliminde ki pazarlama bilgilerinden oluşur. Akademik pazarlama  bilgisi pazarlama fenomeni hakkında analitik ve deneysel araştırma temelli bilgilerden oluşmaktadır.

Uygulayıcılar Tarafında Kullanılan Pazarlama Bilgisi: Uzmanlıklar, deneyimler, zihinsel modelleri, yaratıcılıkları ve ön sezgiye dayalı bilgilerden oluşmaktadır.  Ancak pazarlama bilgisinin bu formu için bir araştırma ajandasına sahip olunmalıdır.

-Hangi bilginin kullanıldığı, nasıl kullanıldığı ve bu bilginin değerinin ne olduğu hakkında detaylı bir analiz yapılmalıdır.

-İyi bilgi ile kötü bilginin birbirinden ayrılması için metotlar geliştirilmelidir. Sonuçta uygulayıcıların kullandığı bütün bilgiler mükemmel değildir.

-Pazarlama yönetimi destek sistemi geliştirilmelidir. Bu sistem bağlantılı bilgiyi yakalayabilir, bilgisayar programlarında gösterebilir ve pazarlama karar alıcıları için kullanılabilir hale getirebilir.

-Pazarlama karar alıcılarının erişebildiği ve kullanabildiği bilginin dikkatli bir şekilde yazılıp depolandığı kodlama stratejisi ve bilginin uzmanlara bağlı olduğu ve eldeki problem için en uygun uzmanın bulunduğu bir sistem geliştirilmelidir.

Yararlanılan Kaynaklar:
Rositter, J. (2001) What is Marketing Knowledge? Stage 1: Forms of Marketing Knowledge,  Marketing Theory (1)1:9-26
Wirerenga B. (2002) On academic marketing knowledge and marketing knowlegde that marketing managers use for decision-making, Marketing Theory  2(4) 355-362