Pages

19 Ekim 2014 Pazar

Pazarlama Planı

Pazarlama planı pazarlamacının pazar hakkında ne öğrendiğini ve işletmenin pazarlama hedeflerine ulaşmayı nasıl  planladığını özetleyen yazılı bir dokümandır. Pazarlama planı pazarlama programları ve finansal kaynaklar için taktiksel yönergeler içerir. 

Pazarlama planı müşteriyi başlangıç noktası almak suretiyle ve belirli pazarlama stratejileri ve taktikleri aracılığyla organizasyonunun stratejik hedeflerine nasıl ulaşacağını belgeler. Aynı zamanda diğer bölümlerin planlarıyla da bağlantılıdır.

Firmadan firmaya çeşitlilik göstermesine rağmen bir pazarlama planı 5-50 sayfa arasında olabilir. Pazarlama planını oluşturan kısımlar şu şekildedir:

1- Yönetici Özeti ve İçindekiler Tablosu: Yöneticinin ana hedefe ve tavsiyelerine ilişkin bir özet yer alır.

2- Durum analizi: Mevcut duruma ilişkin SWOT analizi yapılır Satışlar, maliyetler, pazar ve rakipler, makro çevreye ilişkin bilgiler bu bölümde yer alır. Pazarın nasıl tanımladığı, ne kadar büyük olduğu, ne kadar hızlı büyüdüğü, ilişkili trendlerin neler olduğu, kritik konuların neler olduğu da bu bölümde yer alır.

3- Pazar Stratejisi: Bu bölümde pazarlama yöneticisi misyonu, pazarlama ve finansal hedefleri, ihtiyaçları tanımlar. 

4-) Finansal Öngörüler: Satış tahminleri, gider tahminleri, başabaş analizi vs. bu bölümde yer alır. Gelir bölümünde aylık satış tahminleri, gider ölümünde pazarlama maliyetleri yer alır.

5-) Uygulama Kontrolü: Planın izlenmesi ve yeniden düzenlenmesi için yapılacak olan kontrolleri içerir. Tipik olarak her ay ya da dönem için hedefleri ve bütçeyi ayrıntılı olarak açıklar. 

Kaynak: Marketing Managment 14th. Kotler and Keller